Naast de horeca, is de automotive sector mijn andere favoriete branche om een mystery shop uit te voeren. Dat heeft een aantal redenen, waarvan de grootste is dat ik een autoliefhebber ben. Daarnaast liggen de vergoedingen bij het mystery shoppen van een autodealer gemiddeld hoger, doordat je geen aankoopvergoeding krijgt en het een duurder segment is dan een drogist. Binnen de automotive sector heb je een aantal verschillende soorten scenario’s die er aangeboden worden, daar ga ik in deze blog wat dieper op in. Zo kun jij ook beoordelen of mystery shopper worden om autodealers en garages te gaan bezoeken iets voor jou is!
Scenario 1: bel / mail met vraag
Het eerste scenario is het makkelijkste om uit te voeren. Dit betreft een mystery shop op afstand, door ofwel telefonisch ofwel via de mail contact op te nemen met de autodealer en een vraag te stellen. Soms is dat een beschikbaarheidsvraag (is er een bepaald model op voorraad) of wordt de service van een dealer beoordeeld met een kennisvraag (hoe duur is een trekhaak op dit merk/model auto?). Het zijn opdrachten die 15-20 minuten tijd kosten, inclusief het invullen van de vragenlijst. De vergoeding hiervoor is vaak rond de €10 per opdracht.
Scenario 2: bezoek voor nieuwe auto
Het meest voorkomende bezoek is dit scenario, namelijk dat je een autodealer gaat bezoeken als kopende klant met interesse in een specifiek merk en model. Je gaat bijna altijd naar een merkdealer toe, die dan bijvoorbeeld alleen BMW’s verkoopt. Doordat de verkopers een uitgebreide training volgen vanuit het merk over hoe ze willen hoe een klant aangesproken en geholpen wordt, helpt je als mystery shopper om exact dat te beoordelen: de verkoopervaring en de service. Uiteindelijk moet je een auto gaan samenstellen met de verkoper en met een offerte de deur uit lopen. Hier gaat het niet om de offerte, maar hoe jij als koper geholpen bent en of er rekening is gehouden met jouw persoonlijke situatie en wensen.
Bij dit scenario mag (of moet) je vaak ook een proefrit uitvoeren! Als autoliefhebber extra leuk natuurlijk. Let goed wat in de beschrijving van de opdrachtgever staat, want soms is dit juist ook niét de bedoeling.
Dit scenario kost best wat tijd. Reken op een verkoopgesprek wat altijd een uur duurt en met een proefrit erbij duurt het snel 1.5 uur. Soms is dit in combinatie met een bel / mail onderdeel, waarbij je eerst een afspraak moet plannen. Andere keren moet je juist een spontane inloop zijn, dus ook hierbij de tip om goed in de opdrachtomschrijving te kijken wat de bedoeling is. Ook zijn de vragenlijsten bij dit scenario best uitgebreid, maar daar is de vergoeding gelukkig ook naar. Reken snel op €50 plus eventuele reiskosten als vergoeding.
Scenario 3: onderhoud van je eigen auto
Dit scenario komt wat minder vaak voor, maar is jarenlang een topfavoriet van mij geweest. Dit kwam omdat Citroën en Peugeot deze shops hadden en wij een Citroën reden. Bij dit scenario moet je een onderhoudsafspraak maken en krijg je een aankoopvergoeding voor het onderhoud. Wel vaak gemaximaliseerd tot bijvoorbeeld €100 – €150, maar dat is wel een geweldige korting op je auto onderhoud.
In vaktermen heet het onderhoud ‘After Sales’ bij een autodealer. De medewerkers van After Sales zijn ook andere medewerkers dan de verkopers in de showroom bij een autodealer en krijgen dus ook andere training. Je beoordeeld dan ook niet hoe de reparatie of het onderhoud is uitgevoerd, maar je beoordeeld de service adviseur van de After Sales afdeling hoe je geholpen bent.
Vanzelfsprekend is het bij dit scenario belangrijk dat je alleen met het merk auto de shop kunt uitvoeren van het merk autodealer. Is er een opdracht van Volkswagen, dan kan ik die dus niet met mijn Citroën uitvoeren. Hierdoor moet je soms geluk hebben (of veel auto’s) om hiervoor in aanmerking te komen.